
Sist oppdatert 18. oktober 2022 av Paal Stavrum
Likviditet betyr omtrent det samme som kontantstrøm, altså hvordan penger går ut og inn av kontoen din. Eller ut fra og inn i lommeboka, om du vil.
Å komme i likviditetsskvis er slitsomt enten du er selvstendig næringsdrivende, driver et lite aksjeselskap eller har trøbbel med privatøkonomien. Da har du ikke penger til å betale det du skylder, eller til å kjøpe det du hadde tenkt å kjøpe.
Etter mange år med gründerier og etableringer vet jeg godt hva likviditetsskvis er. Jeg har selv opplevd hvordan slike situasjoner kan ta med seg all positiv energi, og dra tankene bort fra det som faktisk kan ta deg ut av den vanskelige situasjonen.
Hvis du først har kommet i en slik situasjon, må du tak grep:
- Gjøre avtale med dem du skylder penger, om å betale fakturaen litt senere (de fleste er velvillige hvis du bare tar kontakt).
- Se på muligheten for å få inn penger du har til gode fra kunder raskere.
- Låne private penger til AS-et (eller overføre penger fra privatkonto til foretakskonto hvis du har ENK. Husk bilag). Dette er ikke en holdbar løsning hvis det skjer gang på gang, men kan være aktuelt i en akutt krise, der du vet at penger kommer inn etter hvert.
Når du har fått reddet deg inn, og får ro til å gjøre det du tjener penger på: Forsøk å unngå å komme i samme situasjon igjen. Dette gjør du best ved å planlegge hvordan pengene går inn og ut.
På privaten vet du for eksempel at det er mange regninger å betale på vårparten. Da må du ha pengene tilgjengelig, og det betyr at du må bruke mindre i de månedene der inntekta er like stor, men utgiftene lavere.
Dette betyr at du gjør det mye lettere for deg selv hvis du planlegger, eller lager et likviditetsbudsjett. Sammen med et resultatbudsjett gir dette deg et verktøy som gir deg mindre problemer med økonomien underveis.
Les mer i vår e-bok Økonomifallgruver i egen bedrift (inngår også i DrivBedre-pakken)